سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: یک رام قطارشهری با استفاده از سامانه علامت دهی راه اندازی شده توسط متخصصان داخلی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.

به گزارش صفای خبر، مرکز آذربایجان شرقی یعقوب وحیدکیا با بیان اینکه این رام قطار بعد از انجام تست بر مدار بهره‌برداری و سرویس‌دهی قرار می‌گیرد، افزود: این قطار سال گذشته وارد تبریز شده بود که سیستم سیگنالینگ آن در سال جاری توسط متخصصان داخلی نصب و راه‌اندازی شده است.
وی با اشاره به توان متخصصان داخلی در تامین نیاز‌های فناورانه قطارشهری اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین سیستم آن برد (سیگنالینگ) توسط شرکت بمباردیر سوئد بود به دلیل تحریم بین المللی تلاش شرکت تامین کننده برای حضور سوپروایزر برای تست و راه اندازی بی‌نتیجه مانده بود.
سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به قرارداد خرید ۳۱۵ واگن قطارشهری توسط سازمان شهرداری‌های وزارت کشور گفت: تولید ۱۰۰ واگن چینی به اتمام رسیده و از ۲۱۵ واگن داخلی تعداد ۲۰ واگن توسط شریک داخلی شرکت پوژن شرکت ایریکو واقع در شهر ابهر تولید و به شهر‌های اصفهان، شیراز و تبریز تحویل داده شده است.
وی یادآوری کرد: یک رام (پنج واگن) از این قرارداد در ۱۲ تیر ۱۴۰۰ وارد تبریز شد و راه اندازی و تست‌های اولیه آن در مهر سال گذشته به اتمام رسید که لازم بود قطار مذکور مجهز به سیستم سیگنالینگ شده و سامانه مخابراتی نیز وصل شود.
طرح مطالعه پروژه قطارشهری تبریز در سال ۱۳۸۰ و عملیات اجرایی آن نیز سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در ۱۳۹۴ بخشی از آن به بهره برداری رسید. این طرح در پنج خط شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه، در مجموع به طول ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.
در حال حاضر مرحله ۱ و ۲ خط یک قطارشهری تبریز به طول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه ائل‌گلی تا ایستگاه میدان کهن در حال بهره‌برداری است.

  • نویسنده : سردبیر
  • منبع خبر : صفای خبر