شرکت ماشین سازی تبریز با ورود قوه قضائیه و پیگیری های دولت و مقام های مسئول دوباره به اوج رسیده است.
به گزارش صفای خبر؛ صبح چهارشنبه چند سال قبل بود که به سمت قراملک برای تهیه گزارشی رفتم از دور که مجموعه ماشین سازی را دیدم کاملا مشخص بود که نفسی دوباره گرفته است. وارد آنجا که شدم صدای ماشین ها و دستگاه هایی که بسیاری از بچه ها با آن ها کار می کردند گوش آدم را در آن زمان نوازش می کرد. یادم هست پدر بزرگم می گفت آن زمان که وی برای خود دنبال کاری می گشت، شنیده بود که کارخانه ای در اطراف تبریز و قراملک دارند می سازنند. بنای آن را در سال ۱۳۴۶ با همکاری چکسلواکی سابق گذاشتند و سال ۱۳۵۱ بود که به بهره برداری رسید که گفته می شد برای ۴۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد. آنجا بود که پدربزرگم با خیلی از جوان های آن روز مشغول به کار شده و کارگر ماشین سازی تبریز می شود. او می گفت در سال های خدمتش خیلی از ماشین ابزارها، کمپرسورهای صنعتی، پمپهای آب، الکتروموتور و چیزهای از این قیبل را ساخته اند.
قبل از رسیدنم به سالن تولید کارخانه ، مجسمه کار و اندیشه را که استاد حشمت ساخته بود و در وسط میدان کارخانه خودنمایی می کرد را دیدم، انسان را یاد اندیشه درست و غیرت ملی می اندازد. آقای احمدی کارگر با تجربه ی این کارخانه که اکنون مدیر ارشد است میزبانم شد، با خوش و بش های بسیاری از کارگران با او در مسیرمان به کارخانه و خط تولید رفتیم. وی در مسیر سالن کار می گفت این کارخانه که جوانی اش را در آن گذاشته دستخوش بسیاری از تغییرات در طول سالیان متعددی بوده ولی همچنان پابرجا مانده است و در سال هایی که کارخانه شاهد این تغییرات بود بسیاری از مدیران عامل از خدابخش گرفته تا خادمی، هیچ
کدام تاب و توان آن شرایط را نداشته و از کرسی مدیرعاملی کنار رفته اند.
در مسیر بازدیدمان یک کارگر جوان در مسیر راهمان قرار گرفت و برگ کاغذی به آقای احمدی داد که مرخصی چهار ساعته ای برایش بود، آقای احمدی با خنده ای می گفت : مهدی جان تعداد مرخصی هایت زیاد شده است مهدی هم با چهره ای خجل گفت چند ساعت مرخصی را فقط برای رسیدگی به وضع همسر باردارم می خواهم، آقای احمدی هم گفت خدا به همراهت پسرم اگر چیزی نیاز داشتی به من حتما اطلاع بده، چهره ی شاد مهدی که در ذهنم مجسم می شد نشان از امید به زندگی جوانان شاغل در آنجا بود، گویی از بیانات مقام معظم رهبری که می گویند رونق تولید و فرزندآوری باید از اولویت های جامعه باشد، در این مکان جامه عمل پوشانده شده بود. با آقای احمدی به طرف سالن غذاخوری رفتیم و مهمان ناهار مجموعه ماشین سازی شدم آنجا که کارگر و رئیس همگی در یکجا و با یک نوع غذا پذیرایی می شدند. در موقع ناهار بحث خصوصی سازی و واگذاری مجموعه های دولتی باز شد و صحبت هایی در این مورد کردیم.
مدیرعامل جدید وقت کارخانه و اقدمات آن
آقای فرج زاده مدیرعامل جدید وقت کارخانه با اندکی تاخیر بخاطر حضور در جلسه ای به جمع ما اضافه شد و توضیحاتی در مورد پرداخت کلیه معوقات کارکنان، کارگران و بدهی های کارخانه داد. او همچنین به عقد قرارداد ۳۰ میلیون دلاری صادرات به سوریه اشاره کرد و گفت به برکت همین ساماندهی ، دفاتری را برای حضوری پررنگ تر در اقتصاد جهان ایجاد خواهیم کرد.
بعد از بازدیدم از مجموعه ماشین سازی با خداحافظی گرمی از طرف مسئولان مجموعه ماشین سازی رهسپار دفتر کارم شدم و به مطالعات و جمع آوری اطلاعات در مورد این کارخانه پرداختم.
واگذاری ماشین سازی به بخش خصوصی
واگذاری ماشین سازی به موسسه حمایت صندوق و بازنشستگی کارکنان فولاد ، محرکدستگاه هایی است که عامل اشتغال ۷۱۵ کارگری است که نان آور خانواده هستند. به نظر می رسد این همان روحی بود که چرخ های ماشین را جانی دوباره بخشید.
اصل ۴۴ قانون اساسی و کارخانه ماشین سازی تبریز
در مصاحبه ای که در سال های قبل با یکی از مسئولان وقت داشتم و نامش خواست که گفته نشود، به یاد دارم که می گفت قرار گرفتن نام گروه ماشینسازی تبریز در فهرست کارخانه های قابل وگذاری به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی با هدف ارتقای بهره وری و بهبود وضعیت شرکت، تیری بر ریشه قطور این مجموعه بود که افولش به دلیل سوء مدیریت و گماشتن مدیران ناکارآمد چند سالی قبل از آن آغاز شده بود به طوری که تاریخ آخرین دستگاه وارد شده برای نوسازی به این مجموعه ، سال ۱۳۸۰ شمسی می باشد که بیانگر سیر قهقرایی این مجموعه مادر کشور است.
آینده درخشان ماشین سازی با مدیریتی صحیح
به حضور آقای فرجی کارشناس ارشد صادرات و واردات رفتم وی بعد از دیدار اولیه مان به روزهای پرشکوه ماشین سازی و صادرات این شرکت در آن سال های نه چندان دور به کشورهای متعددی از برزیل گرفته تا کشورهای اروپایی و آسیایی اشاره کرد و گریزی به سال ۸۹ و ارزش صادرات ها و سوددهی های ۳.۵ میلیون دلاری کرد و گفت: اگر مدیریتی صحیح این مجموعه را بگرداند روزهای خوشی در انتظار آن است. در ذهنم چرخش ماشین های ماشین سازی را که گویا مصداقی از چرخ های رونق تولید است و اولین تولیدکننده ماشین افزار در کشور را به یاد آوردم که می تواند با مدیریتی صحیح تحقق بخش دوباره آرزوهای خوش سال های نه چندان دور باشد.
مشکلات سال ۹۲ کارخانه؟
وقتی دولت بحث خصوصی سازی را در آن سال ها مطرح کرد یکی از گزینه های اصلی روی میزش ماشین سازی تبریز شد و در سال ۱۳۹۴ بود که بدون بررسی های بنیادی به فردی با تحصیلات ابتدایی و با مبلغی پایین تر از مبلغ روز به بخش خصوصی واگذار گردید و این کافی بود تا بعد از واگذاری، ارزهایی به صورت وام برای نوسازی کارخانه برای فردی به ظاهر خریدار تخصیص یابد. قربانعلی فرخزاد که کارخانه ماشینسازی تبریز را خریداری کرد، ۴۲۰ میلیون دلار برای ورود قطعات به کشور برای این کارخانه دریافت کرد، اما آنها را برخلاف قانون در بازار آزاد فروخت. اما این نیز دیری نپایید و با دستگیری مالک حقیقی مجموعه به اتهام فروش ارز در بازار آزاد، ماشین سازی با ورود قوه قضاییه به «صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد» به عنوان مالک قبلی آن بازگرانده شد.
در آن زمان، گفته شد که سخنگوی قوه قضائیه خبر محکومیت ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارزهای مکشوفه خریدار سابق ماشین سازی را اعلام کرده است. اما این پایان ماجرا نبود و گروه ماشینسازی تبریز با پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب هیئت دولت، تحت مالکیت این وزارتخانه قرار گرفت؛ واگذاری ماشین سازی به همراه هشت شرکت دولتی دیگر در ازای بدهی ۳۲ هزار میلیارد تومانی دولت به وزارت متبوع صورت گرفت.
عواقب واگذاری غلط ماشین سازی به نااهلان
در تخیلاتم می گنجد که واگذاری ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی نه تنها بهبودی در وضعیت آن ایجاد نکرد، بلکه وضع را بدتر کرد و مجبور شدند که دفتر ۱۰ طبقه تهران در چهار راه فاطمی را که از دارایی های اصلی شرکت می بوده و همچون نماد صنعت تبریز و آذربایجان تلالو می کرد، برای پرداخت بدهی های بیمه، به قیمت ناچیز بفروشند.
اما فروش این اموال و دارایی های شرکت برای برون رفت از وضعیت بدهی های سنگین جوابگو نبود، به گونه ای که کارگران ماشین سازی در سال های بعد بارها اعتصاب کردند و خواستار تعیین تکلیف
شدند؛ این روند تا اردیبهشت ماه ا ۱۳۹۷ ادامه یافت.
واگذاری به صندوق فولاد در تیر ۹۸
تیر ۹۸ بود که شرکت ماشین سازی تبریز به صندوق فولاد واگذار و در آبان ماه سال ۹۸ بود که رییس قوه قضائیه آیت الله رئیسی در سفر خود به تبریز به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی از مجموعه ماشین سازی بازدیدی داشت و در جریان آخرین روند تولید و وضع این کارخانه مادر ایران قرار گرفت.
وی در حضور امام جمعه و بسیاری از مسئولان با کارگران در و دلی داشت و گفت: نباید موانع تولید در هیچ کجا وجود داشته باشد و درسالی که مزین به نام رونق تولید است نباید موانع چوب لای چرخ رونق تولید بگذارند.
احیای ماشین سازی به همت رئیس قوه قضائیه وقت
با پایان رسیدگی به اتهامات فرخزاد در سال ۹۸ و در زمان ریاست آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه و محکومیت نامبرده (فرخزاد) به حبس و رد مال و جریمه ، و تعداد کارگران ماشین سازی افزایش و بدون هیچ حقوق عقب مانده ای، تولید روتق گرفت.
واگذاری ماشین سازی در سال ۹۹
اواسط مرداد ماه سال ۹۹ بود که با تصویب هیئت عالی واگذاری، ۶۵ درصد از سهام کارخانه ماشینسازی تبریز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) واگذار شد و ۳۵ درصد سهام آن همچنان در اختیار شستاست.
بروز این وضعیت موجب شده که گروه ماشین سازی و ریخته گری تبریز همچنان بلاتکلیف و عاقبت داستان غم انگیز آن در هاله ای از ابهام بماند؛ کارگران این گروه صنعتی از اینکه «ایدرو» با گذشت بیش از یکسال از واگذاری آن به این سازمان، مجموعه را تحویل نمی گیرد، گلایه دارند و می گویند که تغییر مالکیت باعث شده مدیریت فعلی کارخانه حق امضا نداشته باشد.
شهید مالک رحمتی استاندار وقت؛ ماشین سازی تبریز باید واگذار شود
شهید مالک رحمتی استاندار وقت دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی و در نشست بررسی مشکلات اقتصادی آذربایجان شرقی با حضور وزیر اقتصاد وقت واگذاری کارخانه ماشین سازی تبریز با توجه به اجرا و تسهیل اصل ۴۴ قانون اساسی را در این راستا ضروری دانسته بود.
معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایدرو وقت؛ طرح توسعه ماشین سازی تبریز بررسی می شود
معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: طرح توسعه، بازسازی و نوسازی شرکت ماشین سازی و ریخته گری این مجموعه بررسی می شود.
بابک احمدی در بازدید از شرکت ماشین سازی تبریز گفت : ماشین سازی و ریخته گری برگ زرین صنعت کشور هستند که متاسفانه در گذشته به دلیل کم دقتی در واگذاری، اتفاقات ناگواری را تجربه کرد.
احمدی به بازدید مشترک مدیران سازمان گسترش نوسازی و خصوصی سازی از این مجموعه اشاره کرد و گفت: در این بازدید آخرین دستاوردها و وضعیت این کارخانه را از نزدیک بررسی و اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و بازسازی و نوسازی این مجموعه را اجرایی خواهیم کرد.
متفکر آزاد و واگذاری ماشین سازی
داستان تا آنجا پیشرفت که حتی روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال نامه و درخواست از وزیر اقتصاد برای خروج ماشین سازی از لیست واگذاری، گفت و تاکید کرد که شرکت ماشین سازی تبریز به عنوان نماد صنعت آذربایجان بوده و باید از مرگ تدریجی نجات یابد و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری شرکتها و صنایع دولتی به بخش خصوصی به مرور این مهم باید باید انجام شود.
احیای واحدهای تولیدی وصنعتی ؛ از مهمترین برنامه ها و دغدغه ی دولت سیزدهم
یادم می آید آیت الله شهید رئیسی دوباره بعد از ریاست قوه قضائیه و اینبار در قامت ریاست جمهوری دوباره به تبریز آمده بود و در جشن احیای ۲۲۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی دیداری از ماشین سازی هم کرد و به جایگاه مهم کارخانه ماشینسازی تبریز تاکید داشت چون نقش مهمی در نوسازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی دارد.
در این کارخانه و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۰۰ دستگاه تولید شده و برای سال ۱۴۰۲ تولید ۲ هزار دستگاه هدفگذاری شده بود.
ثبت رکورد تولید سالانه ۱۱۴۳ دستگاه در گروه ماشین سازی تبریز
۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ ، مراسم جشن ثبت رکورد تولید سالانه ۱۱۴۳ دستگاه با مشارکت مدیرعامل آقای نورآئین و پرسنل در راستای صحه گذاری بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مجموعه شرکت ماشین سازی تبریز برگزار گردید.
معرفی مدیرعامل جدید شرکت ماشین سازی تبریز
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان مالک شرکت داوود یعقوبی بقا را در اول خرداد ۱۴۰۲ به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ماشین سازی تبریز معرفی و از خدمات نورآئین تقدیر کرد.
افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشین سازی
تغییرات بنیادین و انتخاب مسیر صحیح تا جایی پیش رفت که مرکز نوآوری و کارآفرینی ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته گروه ماشین سازی تبریز در نهم شهریور ۱۴۰۲ افتتاح شد. محمد کلامی معاون هماهنگی امور اقتصادی وقت استانداری آذربایجان شرقی در این مراسم، شهرک غرب تبریز را با وجود صنایع مادری همچون ماشین سازی منطقه ای استراتژیک نامید و گفت: صنایع مادر موجود در این شهرک به واسطه تامین نیازهای کشور برای استان حائز اهمیت است بنابراین با نگاه ویژه به این بخش می توان استان را از نظر اقتصادی تولیدی و اشتغال بیش از پیش به سمت جلو پیش برد. وی به نقش موثر شرکت های دانش بنیان در افزایش قابلیت های صنعتی موجود و تولیدات صنعتی با تکنولوژی بالا هم اشاره کرد و افزود: آنچه امروز ماشین سازی تبریز را به سوی تولید باکیفیت و مشتری مدار سوق می دهد ارتقا تکنولوژی و ارتقا کیفیت محصولات تولیدی آن است همچنانکه رئیس جمهور هم در سفر اخیر خود به آذربایجان شرقی به اهمیت ماشینسازی تبریز در رونق صنعت و اشتغال استان تاکید داشت و با خروج آن از فهرست فروش اموال دولتی اولویت دولت سیزدهم را تقویت صنایع مادری همچون ماشین سازی بیان کرد.
در این مراسم حتی قراردادی هم میان ماشین سازی تبریز و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برای تعاملات و استفاده حداکثری از علم دانش بنیانی ها به امضا
رسید.
حمایت وزارت نفت دولت سیزدهم از ماشین سازی
معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزیر نفت وقت حمایت از ساخت داخل و بومی سازی را از اولویت های اصلی این وزارتخانه بیان کرد. زیدآبادی در حاشیه بازدید از شرکت ماشین سازی تبریز گفت: حمایت از شرکتهای دانش بنیان و صنایع داخلی و به نوعی تحریم شکنی در این ارتباط از برنامه های جاری وزارت نفت است. وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد تجهیزاتی که هم اکنون در صنعت نفت استفاده می شود بومی است افزود: تلاش بر این است که تا پایان دولت سیزدهم به حداکثر بومی سازی در این صنعت برسیم.
وی با اشاره به ظرفیتها و توانمندی شرکت ماشین سازی تبریز در تامین قطعات مورد نیاز صنایع نفتی گفت: در این بازدید زمینه های همکاری موثر در ساخت تجهیزات راهبردی بخش های مختلف صنعت نفت بررسی و در برنامه های کاری وزارتخانه قرار گرفت.
برگزاری بزرگداشت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شهدای سانحه بالگرد
حادثه بالگرد و مراسم بزرگداشت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، قیام خونین ۱۵ خرداد و شهدای سانحه بالگرد
بعد از حادثه تلخ بالگرد، در شرکت ماشین سازی تبریز با حضور کارگران، مدیران و مسئولان وقت، در سیزدهم خرداد ۱۴۰۳ در این شرکت مراسم بزرگداشتی برگزار و یادو نام شهدا و همچنین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گرامی داشته شد.
بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال سوددهی ماشین سازی تبریز
به گفته داوود یعقوبی بقا مدیرعامل گروه صنعتی ماشین سازی تبریز نیز در سال ۱۴۰۳ با توجه به ماموریت و چشم انداز این گروه صنعتی و با وجود مشکلات پیش رو، توسعه محصولات تولیدی این شرکت در اولویت است و با افزایش تولیدات خود توانسته بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال سوددهی داشته باشد.
رونق بخش صنعت آذربایجانشرقی با اجرای قوانین مولدسازی
صدیقی ، نماینده حال حاضر مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در نشست با مدیران ماشین سازی تبریز پس از بازدید از این گروه
صنعتی گفت: بخش صنعت استان با اجرای قوانین مولدسازی و رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، رونق میگیرد و بخش صنعت استان باید با همکاری دستگاه های متولی و با بهره گیری از ظرفیت های قانونی ایجاد شده و استفاده از فناوری های جدید، مسیر توسعه را طی کرده و تولیدات خود را افزایش دهند. وی اشاره کرد؛ ارزش ریالی محصولات تولیدی این شرکت بیش از ۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از سه برابر شده و این رقم با تحقق برنامه ها و چشم اندازهای شرکت، باز قابل افزایش است.
در حال حاضر، ۷۵۰ نفر در گروه ماشین سازی، ۳۷۰ نفر به صورت قرارداد شرکتی در بخش ریخته گری و ۲۵۰ نفر نیز به صورت پیمانکاری در گروه ماشین سازی تبریز مشغول فعالیت هستند که به گفته مسوولان این شرکت، اگر زمینه برای فعالیت چند نوبته در این شرکت فراهم شود تعداد شاغلان در این مجموعه تا ۳۵۰۰ نفر قابل افزایش است.
کلام آخر و آرمان و چشم انداز شرکت در یک نگاه
اما آرمان و چشم انداز شرکت ماشین سازی تبریز به عنوان یک شرکت دانش بنیان و با در اختیار داشتن منابع انسانی متخصص و توانمند و با تجربیاتی همچون توسعه و تجهیز کارگاه تعمیرات مرکزی صنایع پتروشیمی های مختلف: همچون برزویه، مارون، امیرکبیر، رازی و …، توسعه و تجهیز شرکت ملی صنایع فولاد و توسعه و تجهیز مراکز مختلف سازمان فنی و حرفه ای کشور را می توان به ایجاد معیار و محکی برای سنجش و رشد و تعالی سایر شرکت های تولیدی در خصوص ماشین افزار و از طریق ایجاد فضای پژوهشی قابل قبول، تبدیل به کانونی برای خلاقیت و نوآوری و مسیری برای رشد و بالندگی همه جانبه و در تولید ماشین افزار منطبق با تکنولوژی های نوین دنیا در کشور دانست که با حفظ مدیریت درست و حمایت های صحیح، بیشتر و منطقی محقق می شود.
Saturday, 18 January , 2025