فرهنگ عمومی: فضای مجازی وحقوق و تاثیر رسانه های مجازی بر فرهنگ عمومی فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه است. فرهنگ راهنمای اعمال انسانها و معرف جهان بینی‌های آن‌ها در زندگی است. فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای […]

فرهنگ عمومی: فضای مجازی وحقوق و تاثیر رسانه های مجازی بر فرهنگ عمومی
فرهنگ تعیین کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه است. فرهنگ راهنمای اعمال انسانها و معرف جهان بینی‌های آن‌ها در زندگی است.
فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروه‌ها و قشرهای خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.
فرهنگ عمومی شبکه بهم تنیده ای، قدرتمند و مؤثر از دانش‌ها، گرایش‌ها و منش‌های عمومی جامعه است که در عین ابهام و نامرئی بودن، وجود و حضورش در جامعه احساس می‌شود و با قدرت خویش در سرتاسر زندگی، ما را تابع خود می سازد.
درتعریفی جامع  و ساده می‌توان گفت: فرهنگ عمومی، شامل تمامی فعالیت‌های مبتنی بر‌ اندیشه و عادت است که در جهت برآوردن نیازهای بشری بسته به انواع جوامع از نظر تاریخی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، رفتارهای عمومی مردم را شکل می‌دهد.
دردین مقدس اسلام،فرهنگ عمومی، بر پایه همزیستی، مودت، محبت، همکاری، همیاری و کمک و دستگیری از یکدیگر است، مهرورزی و عدالت اجتماعی و ظلم‌ستیزی از محوری‌ترین اصول اسلام در فرهنگ عمومی جامعه است.
تاثیر رسـانه هـای مجـازی بـر فرهنگ عمومی از مباحـثی اسـت کـه موضـوع تحقیقـات متعـددی، در محافــل علمــی و دانــشگاهی بــوده اســت. امروزه پدیده انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی و محصول شناخته شده آن یعنی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حال ایجاد تغییرات بنیادین و وسیعی در ماهیت اشکال و ساختارهای سیاسی اجتماعی در جوامع گوناگون است و این امر ذهن پژوهشگران را درباره چگونگی، پیامدها و تاثیرات این تغییرات مشغول داشته است. فضای مجازی بر تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع موثر بوده و با توجه به ظرفیت هایی چون سرعت، فراگیری، دسترسی دائم، تعامل دو سویه و چند سویه، فرا مکانی و فرازمانی توانسته به عنوان ابزاری اساسی و موثر بر روابط میان شهروندان موثر شود. در واقع شبکه‌های های زير مجموعه فضاي مجازي، علاوه بر اينکه در فرايند ارتباطات و جابه جايي اطلاعات در درون جامعه و ملل سهيم هستند، مي توانند با کارکرد خويش در عرصه های سياسی، فرهنگی و اقتصادی به موازات تحولات عميق در نهادهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگی و دگرگوني باورها و ارزش‌های های مسلم جامعه کارساز بوده و به عنوان يک دانشگاه عمومي در راستاي شکوفايي و اعتلای فرهنگ جامعه به فعاليت بپردازند و زبان هدايت خويش را به کار بسته و جامعه را به سمت و سوی مطلوب هدايت کنند.
رسانه های مجازی با تحولاتی که در جنبه های مختلف از بعد فناوری، تجهیزاتی و حجم و روش داشته‌اند، به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پيام، می‌توانند در ساخت فرهنگ عمومی باورها و افکار عمومی مؤثر باشند.

  • نویسنده : محرم محمدیان
  • منبع خبر : صفای خبر